Hur man undviker imma och is på insidan av bilen

Få saker är mer irriterande än isiga rutor på bilen. Speciellt på måndagar när du behöver skrapa is både på utsidan och insidan. Och kanske det till och med immar igen på insidan, särskilt om det är flera i bilen. Varför blir det så? Och hur undviker man imma och is på insidan av bilen?

Det bästa tipset är självklart att köra in bilen i garaget. Men vad gör du om du inte har ett garage, är i stugan, eller varje dag du kommer hem från jobbet?

Vad är egentligen orsaken till isbildning och imma på insidan av rutan?

På rutan uppstår det successivt ett lager fett. Det gör att vatten och fukt fäster lättare på rutan. Torkar du bort det med handen ser du att det immar igen snabbare där du torkade nästa gång, för att från din hand lägger du ett nytt lager med fett. Använd därför en ren trasa att torka bort eventuell imma. Målet är självklart att få rutor utan imma och då ska vi börja med att ta bort fettlagret.

Det finns många bra råd. Ett av de bättre råden jag sett är att tvätta rutan med varmt vatten och ammoniak. Då tar du bort fettlagret på rutan och fukten får inget fäste att imma igen med. Dessvärre är det en kortvarig lösning. Vintertid använder vi ofta fläkten och gärna på högsta blås. Då lägger sig ett nytt lager fett på rutan och du har samma problem igen.

Håll bilen torr

Inneklimat och miljö i bilen är självklart avgörande. Varför är det så att en ny bil inte immar igen men en gammal gör det?

    • fjerne dugg i bilenEtt fuktigt klimat i bilen gör att det immar igen, så prova hålla bilen så torr som möjligt invändigt.
    • Använd AC även på vintern. Inne i AC-anläggningen blir det vattendroppar som gör att det blir extra fuktigt. Vattnet samlas och leder ut under din bil. ACn hämtar fuktig luft inifrån bilen, torkar den och skickar tillbaka luften.

Se till att mattorna är fria från smuts och is och undvik att ha fuktiga saker i bilen. Fukt gör att det ofta blir immigt på insidan av bilrutan. Då upplever du samma problem igen och igen.

  • Lägg en säck fylld med kattsand under sätet. Den drar till sig fukten i takt med förändringar i temperaturen.

Håll bilen ren

    • En ren bil är en trygg och säker bil, så se till att instrumentbrädan, säten med mera är rena. Ligger det vatten, kaffe och annan smuts i bilen kan det bidra till en ökad fukt och där har du imman – som blir till is.

Det är naturligtvis väldigt viktigt att rutorna är rena, både invändigt och utvändigt.

  • Tvätta rutorna med lämplig rengöring. Det kan vara stor skillnad på fönstertvätt för hemmet och fönstertvätt för bilen. Glas är glas, men det skräp, smuts och inte minst trafikfilm du får på rutan behöver en speciell kemisk komposition för att bli av med. Det huvudsakliga målet är att ta bort all trafikfilm från rutan. Bilvårdskungen rekommenderar Selaclean Professional Glass Cleaner eller Meguiar’s Perfect Clarity Glass Cleaner.

Användning av kemikalier

Det finns en mängd kemikalier på marknaden som lovar isfri, imfri ruta med mera. Tyvärr är det endast ett fåtal som håller vad de lovar.

Det finns många genvägar som gör att man inte behöver ta hänsyn till de punkterna jag nämnde ovan. Mitt råd är att kombinera dessa råd. Vi har testat en produkt från Rain-X som heter/Anti-Fog. Detta är en produkt som gör vad namnet säger. Den förhindrar imman att fästa på rutan och du slipper därmed isbildningen. Det kan vara det bästa alternativet.

Vill du verkligen ha ett varaktigt resultat är rengöringen av rutan viktig. För att djuprengöra rutan ordentligt, så att du tar bort allt fett och trafikfilm är glaspolering att rekommendera.

Vårt absolut bästa tips är Autoglym Car Glass Polish. Det är en polish med lite andra egenskaper än andra glaspolisher på marknaden. För det första rengör den rutan från fett och trafikfilm. Sedan lägger den sig som en tunn hinna på rutan som då förhindrar imma och is. Den här tillsammans med Rain-X Anti-Fog ger verkligen bra och långvariga resultat.

Så applicerar du glaspolish:

  • Autoglym Car Glass polish lägger du på som en vanlig lackpolish. Du lägger på den med en pad eller svamp och använd cirkelrörelser. Detta för att säkra en bra överlappning och få in produkten ordentligt på rutan.
  • Låt det sen stå och torka till (ca 10 min, beroende på temperatur) och torka sedan av med en bra mikrofiberduk ämnad för polish.

Du har nu rengjort rutan samtidigt lagt ett skydd på den i en och samma procedur. För att få ytterligare skydd mot is och imma lägger du på ett lager Rain-X Anti-Fog, som visats i filmen ovan.

Hur länge håller det?

Ingenting varar för evigt. Hur länge det håller som skydd beror på många faktorer, som hur mycket bilen används, om du torkar rutan och så vidare. Proceduren bör upprepas ett par gånger under vintern. Men det är inget tvivel om att ett grundligt jobb, som vi gjorde med Rain-X, är mer varaktig än med våtservetter.

Om du inte vill göra ‹‹smeten›› själv finns det färdiga produkter med egen fuktighetsindikator som fungerar på samma sätt.