10 myter om bilvård du kanske trodde var sant!

10 myter om bilvård

Du har helt säkert hört någon av dem förr. Någon av dem har du kanske tänkt på som ett bra råd och följt. Några har du kanske skrattat åt och tyckt synd om de som verkligen tror på detta. Vi har tagit fram 10 myter om bilvård, och tar livet av dem en gång för alla!

Myt 1

Diskmedel är bra att använda på din bil.

Du kanske känner igen Yes-reklamen, som berättar för sig hur glänsande rent det blir på några sekunder? Bekämpar fett och lämnar inga rester, säger reklamen. Det kan ju verka som en bra idé att använda på bilen. Svaret är självklart ett högt rungande NEEEJ!

10 myter om bilpleie du kanskje trodde var sanneDiskmedel är avsedd att ta bort allt från ytan den rengör, inklusive polymer och fetter som är en mycket väsentlig del av lacken. Fettämnen skapar glans och skyddar lacken mot uttorkning. Att använda diskmedel som rengöring på bilen, kommer att påskynda oxideringen.

Det är alltid bäst att använda anvisade produkter, som är tillverkade att användas till att tvätta lackerade ytor, och som är mild inte bara mot lack utan även packningar, krom och andra element du hittar på bilen.

Se hur du tvättar bilen ordentligt här.

Myt 2

Jag tvättar ofta, så jag behöver inget vax

Överdriven rengöring av bilen är faktiskt inte dumt. Men det kan också jämföras med att du duschar för ofta. Huden torkar ut och det gör även lacken på bin bil. Den behöver ”lotion” i from av vax eller sealer. Poleringsmedel, vax och sealer innehåller oljor som är viktiga för lack.

Vax skyddar inte bara mot salt, asfaltrester och kemiska föroreningar, den skyddar också mot UV-strålar och nederbörd som är med och påskyndar oxideringen.

Det är inte bara nödvändigt att tillföra vax, sealer eller annat skydd regelbundet, det är också viktigt att ta bort ‹‹ingrodd›› smuts. Det är många föroreningar som ‹‹borrar›› sig in i lacken över tid, oavsett om du tvättar ofta. De ska ju bort, om du vill ta vara på värdet och få en glatt yta och därmed en bil som är lätt att hålla ren.

Fullständig rengöring, följt av polerings- och/eller vaxbehov två till tre gånger om året, utöver ordinarie tvätt, för att förhindra oxidering, rost och andra lackskador över tid.

Myt 3

En skinande bil är en ren bil.

10 myter om bilpleie du kanskje trodde var sanneÄven om bilen ser fin och glansig ut betyder det inte att den behöver en grundligare omgång. Uttrycket ‹‹Fin långt ifrån, långt ifrån fin›› kan ibland passa in på en bil som ser ren ut. Stryk handen längs nedersta delen på lacken efter att du har tvättat den. Känner du bulor behöver den helt klart en ordentlig rengöring.

Det är mekanisk förorening som har ‹‹borrat›› sig in i lacken, och gärna bromsdamm (rester från bromsskivor och klossar), flygrost och andra rester från asfalten. Allt detta kan vi ganska enkelt ta bort med clay och det bör göras i samband med polering och vaxning två till tre gånger om året. Clay är överraskande lätt att använda, läs mer om det här.

Myt 4

Vaxning eliminerar tvättrepor och virvlar

Virvlar och tvättrepor är repor i lacken. Det betyder att detta kan bara tas bort genom att slipa ner lacken, som vi gör med polering med vanlig polish. Polish kommer i en mängd olika slipgrader, precis som till exempel sandpapper. Ofta blir grövre polish, även kallad ‹‹compound›› eller ‹‹rubbing››, men allt går alltså under betäckningen polish, och det finns ingen tydlig gräns när det kallas något annat. Så låt oss bara kalla det polish!

Det flesta repor är ‹‹vanliga› ytliga repor och kan eventuellt fixas eller repareras. Vanliga tvättrepor och virvlar kan man enkelt fixa på egen hand med bra polish.

Vax är det vi lägger på efter vi har polerat, för att skydda lacken mot föroreningar och bevara den glans som vi uppnått med polish. Vax kan inte ta bort repor.

Vax skapar glans

Som nämnts ovan, är det en stor skillnad på polering och vaxning. Även om båda är avsedd att hålla utsidan på bilen ren och snygg, har de olika syften. Polering bidrar till att skapa en lysande högblank finish. Vax är till för att bevara den. Men å andra sidan kommer du att få ett intryck av att en välpolerad yta får ‹‹mer›› glans när den är vaxad. Det beror på att ljusbrytningen är olika, och kan ge känslan av ett mer djup i glansen. Lägger du ett vax på en matt yta uppnår du ingen glans.

Vaxets viktigaste uppgift är att skydda fordonets yta. Den bidrar till ett belägg på utsidan av lacken, med vax-polymer, harts (kåda) och silikon. Men alltså motsatt till polish klarar vaxet inte att göra en matt yta blank.

Läs även: Vad skyddar lacken bäst?

Myt 6

Bomulltrasor, polergarn och T-shirts är bra polertrasor

10 myter om bilpleie du kanskje trodde var sanneDet är möjligt att dessa är bra polertrasor i andra sammanhang, med det är inte de material du vill ska glida över på din bil.

När du är färdig med att behandla din bil vill du ha en slät och ren yta. Du vill ha en trasa som är skonsam och som absorberar damm efter polishen. Utan hjälp att absorbera fina partiklar gör dessa typer av textilier att det blidas hårfina repor, vilka syns tydligt i solljus.

För att undgå katastrof bör du använda en mikrofiberduk. Strukturen i mikrofiberdukar för detta ändamål har ‹‹djup›› yta, som skapar en buffertzon, som plockar upp smuts och polishrester. Den skjuter inte smutsen framför sig och in i lacken. Så undgår du dessa hårfina repor

Myt 7

Hårdvax skyddar bättre än flytande vax

Carnaubavax är en av de hårdaste naturliga vaxerna tillgängliga. Jämfört med flytande vax är pasta-vax fortsatt tyngre att lägga på. Dagens hårdvax är hur som helst något helt annat än vad vi hade för 10 år sedan. Detsamma kan vi säga om flytande vax.

Idag har vi syntetiska vax, polymer och harpiks som är mer robust och bidrar till att förbättra gloss-finish på din bil. Flytande vax är enkelt att använda, går snabbt att lägga på, är hållbart och varar länge, upptill 6 månader.

Många föredrar ändå hårdvax, för det ger ett mer klassiskt touch och djupare glans. Vi har idag också så kallad ‹‹hybrid››-vax som man lägger som ett hårdvax och har samma egenskaper som hårdvax, men som kan ge lika lång levnadstid som flytande vax. Swissvax Shield är ett exempel på det.

Det är lätt att ‹‹gå vilse›› bland flytande vax, då många av dessa inte är avsedda att ge lång hållbarhet, utan snarare vara ett supplement till något annat skydd, eller bara som ett mellansteg emellan större jobb.

Myt 8

Vänta tills bilen är riktigt smutsig innan du rengör den

10 myter om bilpleie du kanskje trodde var sanneDet säkraste tecknet för att du bör tvätta bilen är kanske när den blivit gråvit av smuts och det står skrivet ‹‹tvätta mig›› i smutsen. Vi rekommenderar inte att vänta så länge med att tvätta.

Oavsett om din bil har blivit vaxad eller inte ligger insektsrester, fågelspillning, asfaltsrester, salt och harts och väntar som en blandning tjära på lacken, lister, packningar med mera. Det blir som ett slags ‹‹syra›› som snabbar på åldringsprocessen avsevärt. Oxideringen skjuter fart, lacken får fläckar och märken. Har du lagt ett bra vax eller sealer kommer det att ‹‹ätas upp›› på nolltid.

Om du absolut inte har tid att tvätta din bil, så spola av den åtminstone. Det tar dig två minuter, så kan du tvätta den ordentligt om några dagar.

Myt 9

Det spelar ingen roll när du tvättar bilen

10 myter om bilpleie du kanskje trodde var sanneDet är direkt osant. Du vill inte tvätta bilen direkt efter att du kört långt med den, den fortfarande är varm på motorhuven eller kanske någon annanstans, eller direkt efter att den stått i starkt solljus. Du vill heller inte tvätta bilen i direkt solljus.

Värmen påskyndar torkning av såpan och vattnet, något som gör rengöringen svår och ökar risken för prickar och fläckar. Det är bäst att tvätta bilen i skuggan och spola bilen grundligt med vatten innan du börjar för att avlägsna smuts och skräp som kan orsaka repor.

Myt 10

Låt bilen lufttorka

Om du tänker att en runda runt kvarteret är en bra idé för att torka bilen, kan jag säga dig att du har riktigt fel. Genom att låta bilen lufttorka, köra den torr, eller låta den stå i skuggan (eller i värsta fall i solen) efterlämnar du vattenmärken, ränder eller märken. Det är väl inte vad du vill ha efter att ha lagt ner både tid och kraft på att tvätta den?

Vattenmärken kan också sätta varaktiga spår som kan vara svåra att bli av med. Både på rutor, lack och krom.

För att undgå detta bör du använda en stor mikrofiberhandduk. Det är tryggare än att till exempel använda sämskskinn, för att mikrofiber suger bättre, och inte minst klarar att transportera bort små sandkorn som finns kvar. Sämskskinn kommer dra korn och dylikt framför sig och frambringa mikrorepor.

Vägen till blank bil är kanske enklare än vad många tror. Att man lätt kan gå vilse i djungeln bland produkter är det inget tvivel om. Om man förstår de enkla grundprinciperna i bra bilvård är det enkelt att orientera sig.

Här har vi förenklat hela processen för dig, så att du vet vad du ska titta efter för att få din bil blank och lätt att hålla ren.