Skumtest av bilschampo

Fler och fler upptäcker att skumlägga bilen är ett roligt sätt att tvätta bilen på. Skummet är till för att tränga ut smutsen från ytor den ligger på och skummet kan ligga på länge innan den torkar. Det ger oss ett mycket mer skonsamt sätt att tvätta bilen på än med traditionell högtryck och tvätthink. Dessutom får34 man jobbet gjort enklare och snabbare, och inte minst ett roligare sätt.

Frågorna många ställer oss är vilket bilschampo/bilschampo man ska använda, och hur man ska blanda.

Så testade vi

Vi tog 11 bilschampon från vårt sortiment och testade. De testades genom hösten, vintern, våren och på sommaren på många olika fordon. Vi har sett hur mycket skum, – hur länge såpan ligger kvar innan det släpper från underlaget, – hur länge såpan kan ligga på innan den torkar, hur bra den rengör, – vilken glans den ger, och hur slät lacken blir efter tvätt fram till nästa tvätt. Det har varit en lång process och vi har provat alla schampo flera gånger.

Vi har provat med olika blandningsförhållanden, 1 och 2 dl schampo med 8 och 9 dl vatten och blandningsskruven på max schampo (behållare 1 liter). Vi använde skumkanon till högtryckstvätt. Alla bilarna blev inspekterade efter högtryckstvätt och inspekterade efter ha blivit tvättade för hand med samma såpa för att få bort de sista resterna av trafikfilmen. De flesta bilarna har övervakats och testats genom hela testperioden. Under vintersäsongen användes en mild avfettning på vissa bilar innan själva testets början. Efter många omgångar hade vi till slut en vinnare.

TestvinnarenFebruar 2016 155

Mr. Pink gick som segrare denna gång. Den ger ett hög-skummande skum som frigör många bubblor och fångar och löser upp smuts, vägsalt och annan förorening. Med Mr Pink kan man göra flera tvättningar ofta för den är mild och skonsam mot tidigare lackbehandlingar. Mr Pink var ursprungligen utformad att användas med skumkanon men den är suverän att användas i tvätthink också.

Mr Pink är en självklar gäst i ett skumparty, so go for it!

Shampo skumkanon

Mai 2016 269
Testet utfördes 2016 av Tom Østli, Drøbak, Norge