Hur används clayduk?

Clay Bar blev snabbt ett viktigt steg inom bilvård och introducerades i början av 1990-talet. Det är inget tvivel om att ju renare lacken är, desto bättre fäster vax och polish på den – och därmed håller det mycket längre.

Clayduk tar lackrengöring till en helt ny nivå. Claytrasa är egentligen en mikrofibertrasa med en high-tech polymeriserad gummibeläggning på den ena sidan. Denna polelymeriserade gummibeläggning tar tag i partiklar och drar dem bort från ytan, så som vi känner till från Clay Bar. Det är alltså inte clay (lera) på trasan, även om namnet antyder det.

Användningen av en Claytrasa är egentligen helt likadan som för Clay Bar. Claytrasa ger även andra möjligheter, som gör den säkrare, och snabbare att använda.

Ifall du skulle råka tappa claytrasan på marken, är det bara att ta upp den, skölja av den och fortsätta använda den. En Clay Bar är förstörd om den faller på marken och bör då kastas.


Clayduken viker du i fyra
, så att du har fyra rena ytor att jobba med. Spraya glidmedel på panel och trasa, och jobba som nämnt ovan. När den blir smutsig sköljer du den i varmt vatten och fortsätter. Du kan också handtvätta trasan i mild tvål.

Du kan använda Clayduk på ett smartare och mycket effektivare sätt. Då gör du såhär:

  1. Avlägsna fett, schamponera (skum eller lågtryckstvätt) och spola bilen grundligt med högtryckstvätt.
  2. Ha en hink med vatten och en kork Autoglym Bodywork Schampoo Conditioner eller ett annat schampo som ger god smörjning. Vik trasan i fyra delar och tvätta bilen med Claytrasan. Så både clayar och tvättar du samtidigt. Skölj claytrasan med jämna mellanrum i tvätthinken, och arbeta dig sektionsvis runt bilen.
  3. Avslutningsvis, spola av och torka bilen väl.
  4. Nu är du färdig att sätta på polish och vax eller sealer.