Guide till roterande maskinpolering

Roterande maskinpolering är kanske den mest effektiva metod för att återupprätta svårt skadad lack. Låt oss säga det med en gång, att om du ”bara” ska ta bort några tvättrepor och ta fram glansen i lacken, är det inte en roterande maskin du behöver. Då ska du välja en DA-maskin (läs mer om det här). Om du ska rätta till allvarliga lackskador, som repor, oxidering eller mycket blekt lack, kan en roterande maskin vara det rätta valet.

Guide til roterende maskinpoleringMed en roterande maskin kan man snabbt rätta till allvarliga lackfel, men du är också mycket närmre att göra fel. Att arbeta med en roterande maskin kräver lite grundläggande kunskaper, men det är långt ifrån svårt eller farligt – så länge man följer några grundläggande principer. Resultatet kan bli väldigt bra, med lite träning.

Roterande maskiner har fått oförtjänt dåligt rykte av folk som har försökt sig på polering med maskin och misslyckats. ”Maskinen lämnade sådana spår, inte att rekommendera” finns bland åsikterna som vi har hört. Det kan hända vid felanvändning och det är relativt enkelt att rätta till. Vi återkommer till hur du rättar till detta.

I motsats till DA-maskiner, där man nästan kan använda ”vilken polish som helst” utan att det blir galet, måste man i större utsträckning tänka igenom vilken sort man ska ha, och använda ordentlig polish och poleringstrissa när man jobbar med en roterande maskin. Fördelen är som sagt att man kan rätta till mycket större skador på kortare tid. Vid vissa tillfällen är det utmaningar som bäst löses med en roterande maskin. Var observant på att en roterande maskin rättar till allvarliga lackfel snabbare och bättre, men de tar också bort lack snabbare. På äldre bilar bör du därför kontrollera lacktjockleken innan du sätter igång med att reparera större skador i lacken.

Varför roterande polermaskin?

Med ovan nämnda varningar kan man kanske undra varför i hela världen man ska välja en roterande maskin. Du kan ta bort de allra flesta skador med dagens nya DA-maskiner, som har en helt annan bana än tidigare. Rupes Big Foot är ett exempel på en utveckling som har gjort DA-maskiner väsentligt mycket bättre på att ta bort allvarliga lackskador än tidigare. Samtidigt har också lacktyperna utvecklats, och vi hittar idag fler och fler bilar med väldigt hård lack (keramisk lack).

Roterande poleringsmaskiner kan ge långt mycket mer tillfredsställande resultat på hårda lacksystem, som vi ofta hittar på Audi, BMW och i vissa Porsche-system. En professionell detailer bör hantera roterande maskiner, för att kunna utföra ett tillfredsställande jobb på alla lacksystem. En del hävdar också att en roterande maskin kan ge en klarare glans än vad en DA-maskin gör. Detta syns mycket tydligare på solida färger, än på metallic som effektivt kan dölja mikrorepor.

Varierande typer av roterande maskin

Guide til roterende maskinpoleringSom alla andra redskap, varierar ofta kvalitet med priset för produkten. Det gäller inte bara kvaliteten för maskinen, utan också för vad den levererar. I det översta skiktet hittar du till exempel Flex PE 14-2 som har viktiga funktioner såsom elektronisk hastighetskontroll. Detta betyder att motorns rotationsmoment ökar allt eftersom man lägger på tryck på maskinen. Det gör att den kan upprätthålla en konstant hastighet, oavsett tryck. Det är inte väsentligt för att avlägsna lackskador, men genom att avsluta på en konstant låg hastighet, kan man lättare undvika hologram. Den konstanta hastigheten kommer också att bidra till att man undviker att maskinen ”hoppar”. Mer om detta längre ner.

Guide til roterende maskinpoleringCarWise Roterande 1200W representerar ”Billig, men bra”. Det går också att hitta betydligt billigare maskiner än denna, men de är enligt vår mening inte lämpliga eftersom de ofta inte kan upprätthålla en tillräckligt jämn fart, eller har för liten/ingen möjlighet till justering av hastighet. Om man väljer en maskin utan hastighetskontroll, är det viktigt att man har en kraftig motor, som kan kompensera för detta. 1200 W är enligt min mening minimum.

En annan nyttig funktion i roterande maskiner är en mjuk start. Detta gör att maskinen inte abrupt startar i full hastighet. De flesta maskiner har dessutom en hastighet som går att variera och låter dig justera i alla hastigheter mellan 600 och 3000 rpm. Några av de billigaste maskinerna kan ha en fast hastighet, eller två hastigheter att välja mellan. Dessa är enligt min mening inte lämpliga.

Polerskivor och polish

Personligen föredrar jag en platt polerskiva för användning med roterande maskin. Jag använde uteslutande Menzerna för grov/hård- och medium-polerskivor, medan jag förespråkar Autoglym mjuk polerskiva för avslutning. Dessa är lätta att jobba med, och har en mycket bra kvalitet. Genom rätt användning håller de riktigt länge. Jag förespråkar 150 mm-skivor framför 180 mm. Detta är en storlek som är lätt att jobba med, man kommer åt i stort sett överallt. Det är dessutom en större hastighetsskillnad mellan centrum och kant på större dynor, och risken för hologram är därmed betydligt större vid användning av 180 mm kontra 150 mm.

Ull-skivor kan vara väldigt effektiva på grova lackskador, och kan klippa snabbare. Ullskivor kan emellertid efterlämna swirls och hologram, och bör alltid följas av skumpolerskivor

När jag polerar med roterande maskin, har jag två favoritpolish: Menzerna (hela serien) och Autoglym Rapid Renovator. Menzerna har ett stort utbud av polish, som lämpar sig mycket bra till roterande maskinpolering och det finns allt från den grövsta till den finaste som ger en imponerande glans (Super Finish SF 3500). Autoglym har för komplett återupprättning av ganska svårt skadad lack och upp till mycket fin glans samlat ihop ett eget set: Autoglym Rapid Renovator. Fördelen med detta set, är att det är komplett med rätt skivor till rätt polish.

Både Menzerna och Autoglym Rapid Renovator har bra smörjoljor, så att det inte torkar ut. Detta ger lång arbetstid, vilket är viktigt för att kunna utnyttja polishen maximalt för att uppnå en klarare glans. Tidigare vara man tvungen att tillsätta smörjning i form av en detailer-spray under tiden. Detta blev fort svårt och besvärligt. Så är det inte med dagens polish.

Wipe down

Att polish idag innehåller större mängd oljor, betyder också att ytan kan se väldigt blank och fin ut direkt efter polering. Oljorna kan jämna ut ytan och ge en falsk bild av perfektion. De kan helt enkelt dölja hårtunna repor eller swirls. Vi behöver därför en wipe down i form av exempelvis Rupes Wipe Down och en swirl finder-lampa. Rupes Wipe down tar bort oljorna och lyktan ger dig helt vitt ljus så att du ser lackens sanna tillstånd. Det kan vara väldigt bra att inte få den synen som en överraskning den första soldagen.

Grundläggande teknik

Skivan ska centreras

Låt det ta tid att hitta rätt ställe för skivans placering. Sätt ner maskinen på dynan, och inte tvärt om. Det är faktiskt enklare att centrera då. Rotera på lägsta hastighet, så att du lätt ser om den är centrerad. Detta kan vara avgörande för om du får hologram eller inte efter poleringen.

Rätt grepp

Många maskiner kommer med tillbehör som sidohandtag och/eller topphandtag. Personligen tycker jag att du får bättre kontroll genom att strunta i dessa, och hellre hålla om själva huset, som visat på bilden till höger. En del maskiner har däremot inte denna möjligheten, och då är man beroende av handtaget.

Maskinen flyttas med höger hand, som du håller runt halsen på maskinen. Vänster hand på huset använder du endast till att hålla ner maskinen mot underlaget, gärna med lite tryck. Flytta maskinen från vänster till höger, och följ en ”naturlig båge” efter längden på armarna. Så garanterar du att du håller maskinen plant mot underlaget hela tiden, och inte lutar den när armarna inte räcker till. Med lite träning, kommer detta att kännas som ett helt naturligt sätt att flytta maskinen på. Arbeta på områden på cirka 60 x 60 cm. (1,5 gånger maskinens längd)

Rör maskinen sakta i jämn hastighet och håll dynan plan mot lacken hela tiden. På böjda områden och konturer är detta inte alltid möjligt, men följ karossen så gott det går och hålla maskinen i jämn rörelse hela tiden.

prime-pad1-400x266Smörjning av skivan

En helt ny/torr skiva kan vara smart att spraya någon gång med detailer spray innan du börjar. Detta hindrar skivan från att fyllas med för mycket polish, och den blir lättare att jobba med. En bra detailer spray för detta är Autoglym Rapid Detailer.

Vill du ta detta ett steg längre, sprayar du en torr skiva med Rapid Detailer. Jobba därefter in detta i skivan på ett område tills skivan är varm och lite fuktigt. Detta kommer smörja upp skivan och ge dig bra smörjning under arbetet eftersom polishen stannar där den ska vara: mellan skivan och poleringsytan. Du kommer att uppleva att maskinen blir ännu lättare att jobba med.

Legg-polish-i-kryss-400x266Använd endast små mängder polish, och genom att använda detailer-spray som nämnt ovan, slipper du att mätta skivan med polish. Använd endast 3-5 droppar stora som ärtor per område. Eventuellt applicerar du som ett kryss för att vara säker på att du täcker hela dynan, men se då till att det är 2 tunna linjer med polish.

Att lägga tryck på maskinen

Hur mycket tryck du ska lägga på maskinen är vanskligt att visa på film, i bild eller text, och beror också på typ av lackskada som du ska rätta till. Majoriteten av arbeten ska göras med minimalt med tryck, bara ett bestämt grepp mot underlaget. Låt maskinen göra jobbet, och tryck bara med vänster hand. Svåra swirls och repor kräver något mer tryck. Detta kommer naturligt med erfarenhet.

Rengör skivorna regelbundet, och byt till ny skiva under tiden du polerar. Du bör beräkna tre till fyra pads per bil. Se till att torka bort eventuellt torkad polish genom att rotera maskinen på 1500 rpm och använda en padborste. Gör detta regelbundet under arbetet för bäst resultat.

Jobba bekvämt

När du jobbar på bilens sidor är det bekvämare att stå på knä, än att stå på huk. Se därför till att ha ett mjukt underlag som du kan stå på, eller använd knäskydd. En del använder också en låg stol med hjul och använder domkraft för att få upp bilen i bättre arbetshöjd. Personligen känner jag att jag kommer till bättre genom att knäböja och jag slipper allt ”meck” med att höja upp bilen med domkraft.Knäskydd från Rupes är min favorit!

Se till att du har ett bra grepp om maskinen när du arbetar på sidopanelerna. Här är det nödvändigt med ett större tryck mot maskinen, då maskinen i sig själv inte har någon vikt mot ytan. Jobba annars på samma sätt som jag nämnt ovan, med naturlig båge för att hela tiden ha polerskivan plan mot underlaget.

Polering på lackerad plast

En roterande polermaskin är helt säker att använda på plast som exempelvis lackerade stötfångare. Men, och det är ett viktigt men: du måste jobba mycket mer försiktigt och vara uppmärksam på vad du gör. Där du jobbar med för hög hastighet och/eller för högt tryck, kommer värmen som utvecklas att smälta plasten och skadan blir katastrofal. Du kommer att få hål eller rynkor och sprickor i lacken. Detta händer plötsligt och helt utan förvarning. Tro mig, jag har själv varit med om det!

Skruva därför ner hastigheten, håll maskinen i rörelse hela tiden och känn på ytan med jämna mellanrum så att du är helt säker på att den inte blir för varm. Du kommer naturligt att använda lite längre tid för polering av plastdetaljer, men du kan få dem lika blanka och fina som resten av bilen. Plast bör inte bli varmare än ljummet, medan resten av bilens lackerade ytor kan bli mycket varmare.

Maskera kanterna

Tape-opp-før-polering-400x266Att jobba med plast kan vara ”risky”. Bra att ta som vana är därför att tejpa upp alla ställen som gränsar till plast med en bra maskeringstejp som håller sig på plats. Övergångar till alla detaljer som lister, dörrhandtag med mera bör också tejpas.

Lack är tunnare mot kanten av panelerna och det kan därför vara smidigt att tejpa upp övergången till nästa panel. Arbetar du till exempel på motorhuven, kan det vara smart att tejpa kanten på skärmen så att du hela tiden överlappar poleringen här. Alternativt kan du lägga några klossar under motorhuven, så att den har en annan höjd och du tryggt kan jobba på ända ut i kanten.

Vanliga misstag

Den överordnade principen för att få en skinande, felfri finish är att helt bryta ner polishen. En polish som är ofullständigt nedbruten kan efterlämna hologram, swirls och poleringsrosor (kärt barn har många namn). Att veta när en polish är helt nedbruten kommer med erfarenheten och bekantskapen med en produkt. En bra pekpinne för när polishen är färdig, är när den är lätt att torka av.

Där du skapar swirls för att polishen inte är tillräckligt nedbruten, kan detta bero på att du använder för mycket polish eller så kan polishen ha torkat, vilket gör att du inte får tillräcklig smörjning. Om detta sker, kan du använda Rapid Detailer på panelen och torka av polishen. Spraya därefter ett sprut på skivan, men tillsätt INTE mer polish. Arbeta klart med resterna av polishen som är kvar i skivan och bryt ner den ordentligt.

Polerrosor och hologram

Polering av bil med roterende poleringsmaskin
Så ska du INTE luta maskinen.

Swirls och mikrorepor kan också komma från att du har för hög hastighet på maskinen, eller rör maskinen för sakta och/eller för ojämnt.

Så kallade polerrosor uppstår där du inte håller maskinen plant mot underlaget. Det kan vara frestande att luta maskinen lite, för att känna att man har viss kontroll på maskinen. Sanningen är att detta gör maskinjobbet tyngre och du gör små halvmånar i lacken, som i solljus kan se ut som 3-dimensionella hologram. Detta avlägsnar du genom att använda samma råd som ovan.

Om du upplever att maskinen ”hoppar” eller börjar vibrera, kan det bero på att du har för lite polish eller smörjmedel. Du kan då uppleva att skumgummi skivan”biter” sig fast i lacken och den börjar att hoppa. Prova att tillsätta lite extra polish, eller en spraydos av Rapid Detailer.

Tips

  • Jobba alltid på små oråden åt gången (1,5 gånger maskinens längd)
  • Sprid ut polishen på hela området på låg hastighet (600 rpm) och öka därefter till arbetshastighet (1200-1800 rpm, öka vid större skador i takt med erfarenhet)
  • Torka av och inspektera området innan du går vidare till nästa
  • Använd en wipe down efter att du har polerat hela bilen, för att avhjälpa småfel, tillsammans med en swirls finder.
  • Lägg alltid vax för hand.

Slutlig Finish

Genom att använda Swirl Finder från Rupes kommer du att hitta alla eventuella småfel i lacken efter en wipe down. Denna lykta ger samma färgintensitet som i dagsljus, så att du slipper att få dessa överrakningar under första dagen med solsken.

Bestäm dig sedan för vilken typ av skydd som du önskar lägga. Vax ger mer djup i glansen, medan syntetisk sealer ger mer långvarigt skydd.  Vax är ett handarbete och bör alltid läggas för hand.