Bilvårdskungen - Sveriges bredaste sortiment av bilvårdsprodukter
Däckbyte, så lätt gör du det själv
Så lätt gör du däckbytet själv

Ett hjulskifte hos någon av de mer kända verkstäderna som Mekonomen, Vianor m.fl kostar ungefär 500-600:- för ett hjulskifte per säsong vilket gör att man betalar ca 1200:- per år och det är ungefär vad ett kit med de du behöver för att göra det hemma själv kostar.

Att göra däckbytet själv inför vintern och sommaren är väldigt enkelt och vi har gjort en video samt  satt ihop flera kit för er som vill göra det själv.

Dessa fyra verktyg behöver du för att göra däckskiftet själv:

  1. Hjulmutterhylsor
  2. Momentnyckel
  3. Domkraft
  4. Ett bra smörjmedel som används sparsamt.


Så gör du för att byta dina däck själv
Börja med att lägga bilen i växel och med dragen handbroms. Säkerställ att bilen står på plan mark som gör att bilen inte kan röra sig och att domkraften får en stabil mark att stå på.
Jobba med ett hjul åt gången så man inte glömmer något. Börja med att släppa bultarna 1-2 varv så man känner att de inte sitter hårt, men skruva inte ut de helt.

Ta sedan och hissa upp bilen med domkraften på avsedd luftpunkt, avsedd plats är oftast längs tröskellådan på bilen och i bilens instruktionsbok finner ni oftast illustration på bästa ställe att lyfta på. Lyft sedan upp bilen så du lätt kan få av hjulet men det räcker med 5cm’s mellanrum mellan däck och mark så om något skulle hända är det inte så långt ner.

Skruva nu loss bultarna och ta av hjulet.
Rengör ordentligt på hjulnavet och vill man ta det mer avancerade stegen för att rengöra hjulhuset följ guiden nedan.
Efter rengöring av navet tar vi och sätter på det nya hjulet igen och skruvar in alla skruvar med ytterst lite smörjmedel / kopparpasta på de första gängerna. Skruva fast skruvarna så hårt du kan för hand och sänk ner bilen på marken igen.

 

Ta sedan och ställ in momentnyckeln på rekommenderat moment för bilen som ni också finner i instruktionsboken. Oftast är den mellan 90-120nm(newton meter) men man brukar köra 110-120nm på de flesta bilar.
Nu är det bara att spänna hjulbultarna korsvis tills ni hör ett klick i momentnyckeln, då är bulten spänd till bestämt moment. Man brukar rekommendera att man efterspänna hjulen några dagar efter montering för att se så allt sitter som de skall.

 

Vill man ta det till nästa nivå och även passa på att rengöra fälgar och hjulhus rekommenderar vi dessa extra tillbehör.

  1. Högtryckstvätt eller trädgårdsslang
  2. Borste med lite hårdare strå, tex Tornador eller Auto Finesse borste
  3. Vattenbaserad avfettning (ej petrokemisk som torkar ut plast)
  4. Plastförnyare som Scholl Concepts Boost eller Autoglym Vinyl & Rubber Care

När hjulet är av och ni vill ta en ordentligt rengöring rekommenderar vi att spruta ner alla ytor i hjulhuset som en vattenbaserad avfettning som tex Selaclean Avfettning då en vattenbaserad avfettning inte förstör plasten som en petrokemisk/kallavfettning gör. Låt avfettningen verka 1-2 minuter och sen arbeta med grov borste och jobba bort all den lösa smutsen som sitter hårt och spola av.
Passa även på att rengöra runt stötdämpare och bromsok under tiden.

Efter avspolning och alla plastdetaljer fortfarande är blöta så spruta på rikligt med Scholl Concepts Boost eller Autoglym Vinyl & Rubber Care och låt de torka in av sig själv på ytan. Är det en bil där hjulhusen syns tydligt så kan det vara värt att eftertorka efter 15-20 minuter för att motverka ränder men väldigt sällan de blir det.

Så enkelt är det att få rent och snyggt i hjulhuset och göra så snö, smuts och annat inte sätter sig lika lätt på plastytorna. Montera sedan på hjulet enligt ovan beskrivning och bilen är redo för nästa utmaning.